معلمان ایران – مجید رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از ضرورت بازنگری و ترمیم سند تحول بنیادین با حفظ کلیتاین سند سخن گفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران به نقل از خبرگزاری تسنیم ، مجید رعنایی در جمع خبرنگاران گفت:
تجربیات و یافتههای جدید علمی و پژوهشی و لزوم پاسخگویی به تغییرات و نیازهای جدید جامعه و دانشآموزان از ضرورتهای ترمیم سند تحول است، البته بازنگری سند نباید به کلیت آن آسیب بزند.
رعنایی رفع ابهامات و به حداقل رساندن گذاره های تفسیر پذیر و تلاش برای کاهش موانع اجرایی را از رویکردهای اصلاحی در ترمیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: فراخوان عمومی اعلام کردیم تا به سازگاری درونی و بیرونی سند و شاخص پذیرکردن اجرای سند کمک شود.
وی پژوهش محوری و استفاده از مشارکت نخبگان را از دیگر دلایل فراخوان عمومی اعلام کرد و افزود: افراد مختلف از فراخوان استقبال کردند.
مجید رعنایی گفت:
در این رابطه سه پژوهش طراحی کردیم و بر این اساس هر مقاله، پیشنهاد و نقد بر سند که در 10 سال گذشته ارائه شد را بررسی کردیم. بررسی توفیقات مدرسهای ایران در اجرای ایدهها و برنامههای تحولی و مطالعه تطبیقی اجرای برنامههای تحولی آموزش و پرورش در کشورهای منتخب چین، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، عربستان، مصر و انگلیس از سایر پژوهشها بود.
وی اضافه کرد: در ترمیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تمرکز بیشتر بر مدرسه خواهد بود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: به چالش های اساسی آموزش و پرورش ، تمرکز بیشتر بر عوامل بیرونی، تقویت انسجام درونی سند و یکپارچه دیدن زیر نظامها توجه بیشتری خواهد شد.
مجید رعنایی در تشریح تصویری از سند ترمیم شده تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهار داشت:
فصل اول، کلیات: تبیین روایت کلان و منطق تحول، تببین روشنتر اصطلاحات و مفاهیم تحولی.
فصل دوم، بیانیه ارزش: ادغام، تقویت و غنیسازی برای انتقال مفهوم صورت خواهد گرفت.
فصل سوم، بیانیه ماموریت: با توجه به سیاستهای کلی ایجاد تحول مبنی بر حاکمیتی بودن نظام تعلیم و تربیت، موضوع مهدکودک و پیشدبستانی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
فصل چهارم، چشمانداز: تغییر افق صورت میگیرد و محتوا شوقانگیزتر و عینیتر خواهد شد. مدرسه در افق چشمانداز: مولفههای مدرسهای روشنسازی، تقویت و تکمیل خواهد شد.
فصل پنجم، هدفهای کلان: بازنگری و طبقهبندی خواهد شد.
فصل ششم، راهبردهای کلان: بازنگری، روشنسازی و تقویت خواهد شد.
فصل هفتم، هدفهای عملیاتی و راهکارها: روشنسازی برخی از راهکارها یا ادغام و تقویت آنها.
فصل هفت و نیم: با هدف انسجام مفهومی ایجاد خواهد شد. مبنای دقیقتری برای تبیین و راهبری زیر نظامها و خردهنظامهای مربوط برای ناظران، مجریان و کنشگران در راستای انتظارات واحد تعیین تکلیف میشود.
فصل هشتم، چارچوب نهادی و نظام اجرایی: وظایف آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی روشنتر میشود.
وی نظارت بر اجرای سند تحول بنیادین را در سه سطح زیر برشمرد:
الف) ارزشیابی و نظارت راهبردی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی
ب) نظارت برنامه ای برعهده شورای عالی آموزش و پرورش
ح) نظارت و ارزشیابی اجرای عملیاتی برعهده وزارت آموزش و پرورش
انتهای پیام/
https://www.moallemaniran.ir/?p=1389
نظرات