تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : معلمان ایران
حوزه : اخبار آموزش و پرورش, صفحه نخست
شماره : 964
تاریخ : ۲۴ مهر, ۱۴۰۰ :: ۲۳:۵۵
اندر حکایت سامانه سیدا / مشکلات سامانه ای آموزش و پرورش سوهان روح پرسنل و اولیا اندر حکایت سامانه سیدا / مشکلات سامانه ای آموزش و پرورش سوهان روح پرسنل و اولیا معلمان ایران - مشکلات سامانه ای آموزش و پرورش سوهان روح فرهنگیان به ویژه مدیران مدارس شده است و به نظر نمی رسد به این زودی مشکلات این سامانه حل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران ، زمستان سال 1399 به دستور محسن حاجی میرزایی وزیر وقت آموزش و پرورش، سامانه یکپارچه دانش آموزی که به اختصار سیدا خوانده می شود راه اندازی شد و مشکلات زیادی را با خود به ارمغان آورد؛ بهتر بود قبل از راه اندازی آن برای کل کشور، حداقل ثبات و پایداری لازم از لحاظ برنامه نویسی و ظرفیت سخت افزاری برای آن ایجاد می شد.

این سامانه از همان آغاز کار پر از اشکالات متعدد بود و فرهنگیان سراسر کشور به ویژه مدیران مدارس را دچار سردرگمی کرد، معلمانی که در چند مدرسه تدریس داشتند، در ابتدا فقط به یکی از این مدارس دسترسی داشتند.

از سوی دیگر ورود نمرات برعهده دبیران و آموزگاران گذاشته شده بود و اولیا نیز می توانستند به کارنامه دسترسی داشته باشند که این موارد را می توان از جمله مزایای این سامانه تلقی کرد چرا که این کار می تواند گامی باشد در استفاده کمتر از کاغذ و همچنین فرصتی برای مدیران ایجاد می کند که تمرکز بیشتری بر امور مدیریتی داشته باشند.

پس از ثبت نمرات، صدور کارنامه با مشکل مواجه بود تا جایی که وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه ای خبر از رفع مشکل صدور کارنامه داده بود (این جا):

مشکل صادر نشدن کارنامه دانش آموزان در سامانه سیدا حل شده است و مدیران مدارس می توانند کارنامه های دانش اموزان را صادر کنند.

با همه ی مشکلات ریز و درشت سامانه که به مثابه سوهان روح، فرهنگیان و اولیا را آزرده خاطر می کرد، سال تحصیلی قبل به پایان رسید.

اما نه تنها سیدا بعد از بالغ بر هفت ماه در وضعیت پایدار قرار نگرفت، بلکه مشکلات جدیدی به مشکلات آن افزوده شد که نمونه هایی از آن در کلام برخی از مسئولان آمده است:

ثبت نام حضوری دانش آموزان دوره ابتدایی در مدارس، در صورت بروز مشکل در «سامانه پادا»

گزیده ای از سخنان رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پانزدهم شهریور 1400: (مطالعه کامل در اینجا)

* سیاست آموزش و پرورش ثبت نام حداکثری در مدارس است، هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل مشکلات سامانه، از ثبت نام جا بماند. *چنانچه برخی والدین نتوانستند از امکانات «سامانه پادا» استفاده کنند یا با مشکلات زیرساخت فناوری روبرو شدند، ثبت نام فرزندان خود را به صورت حضوری در مدارس انجام دهند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درخصوص ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی، گفت: مشکلاتی در سامانه سیدا (سامانه یکپارچه دانش آموزی) برای ثبت‌نام این نوآموزان وجود داشت که این مشکلات از هفته گذشته برطرف شده و آنها نیز می توانند ثبت نام خود را از طریق سامانه سیدا، انجام دهند.

مشکلات سامانه سیدا و اختلال در نوبت دهی سنجش سلامت نوآموزان

سیدجواد حسینی رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی در 13 شهریور 1400 در خصوص مشکلات ایجاد شده برای سنجش سلامت نوآموزان که از سامانه سیدا ناشی می شد گفته بود(اینجا) :

با توجه به مشکلات به وجود آمده در «سامانه سیدا» سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی پیش دبستانی ها با مشکل مواجه بود که خوشبختانه با تلاش مستمر مشکل حل شده و سنجش پیش دبستانی ها، آغاز شده است.

سیدجواد حسینی همچنین در 14 مهر 1400 در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت(اینجا) :

تاکنون ۹۶درصد نوآموزان بدو ورود به  دبستان ارزیابی شده اند و با وجود مشکلات سامانه سیدا ۵۷هزار نوآموز پیش دبستانی، تاکنون نوبت گیری کرده اند.

مشکلات سامانه سیدا از زبان حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در وبینار کارگروه برنامه ریزی ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی با استانها در 14 شهریور 1400 گفته بود(اینجا):

توزیع کتاب از منطقه به مدرسه منوط به ثبت نام قطعی دانش آموزان در مدرسه و ثبت در سامانه سیدا است، تا پس از آن مناطق بتوانند کتاب‌های درسی را به مدارس تحویل دهند.

طبق برنامه درسی مقرر بود که از ابتدای شهریور این کار انجام شود اما به دلیل عدم ثبت نام دانش آموزان در مدرسه و همچنین عدم ثبت اطلاعات در سامانه سیدا و عدم ثبت سفارش کتاب‌های درسی، این کار دچار تعلل شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین در نشست با اصحاب رسانه در 21 شهریور 1400 (که مشروح آن را اینجا می توانید مطالعه کنید) گفته است:

مسأله اصلی، ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی در پایه های انتقالی است. به عنوان مثال در پایه هفتم که دانشآموز از پایه ششم انتقال پیدا می‌کند یا در پایه دهم که دانش آموز باید انتخاب رشته کند، اندکی با مشکلات رو به رو بودیم. زیرا گاهی از سوی دانش آموز یا والدینش با تغییر رشته یا مدرسه رو به رو هستیم و همین امر، باعث به تأخیر افتادن ثبت کتاب می‌شود. علاوه بر این مساله، سامانه سیدا که با هدف یکپارچه سازی اطلاعات شکل گرفت، امسال اندکی در گزارش دهی و ارائه داده‌ها دچار مشکل شد، که در حال حاضر مشکل حل شده است.

به نظر نمی رسد مشکلی که آقای ملکی به آن اشاره کرده به طور کامل حل شده باشد و تمام ذی نفعان این سامانه در سطوح مختلف قادر باشند گزارش های مورد نیاز را استخراج کنند...

مشکل سامانه سیدا از زبان سرپرست وزارت آموزش و پرورش

 علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گفت (مطالعه کامل در اینجا):

کمبود کتاب نداریم ولی مشکل توزیع داریم، این امر به خاطر مشکلی است که در سامانه سیدا ایجاد شده است، همکاران من تلاش می کنند این مشکل رفع شود.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش و تعریف و تمجید از سامانه سیدا

در حالی که از صدر تا ذیل همه از مشکلات سامانه سیدا و ناپایداری آن در کنار فوایدش سخن می گویند، سعید عسگری سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزات آموزش و پرورش زبان به تمجید از این سامانه گشوده است (اینجا) وی گفت در نشست مجازی با مدیران کل آموزش و پرورش استانها گفت:
در سال تحصیلی جدید موفق به تولید سامانه جدید «سیدا» شدیم؛ اگرچه این سامانه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و شروع مدارس ایجاد شد ولی معتقدم که «سیدا»، سامانه ارزشمندی برای کنترل گزارش گیری و اصلاح روند کارهایی است که در موضوع ساماندهی نیروی انسانی، کلاس بندی و پرداخت حقوق خواهد بود و نظم بیشتری را به امور آموزش و پرورش خواهد داد.
عسگری در بخش دیگری از سخنان خود گفت:
در طی سه هفته اول مهر بسیاری از مشکلات سامانه سیدا حل شده است و اگر هم همکاران با مشکلی روبرو شدند موضوع را به گروه فناوری و طرح و برنامه انعکاس دهند تا در چند روز آینده مرتفع شود مطمئناً تا آذرماه نتایج خوبی از سامانه دریافت خواهیم کرد.
  ظاهراً برای ایشان ارائه آپدیت یک سامانه، تولید سامانه جدید تعریف شده است. همین سامانه جدید بنا بر گزارش های دریافتی در بسیاری از ساعات از دسترس خارج می شود و همچنین گزینه های مختلف آن به یک باره ناپدید می شوند و تنها گزینه «تغییر دوره» برای مدیران مدارس باقی می ماند.  

مشکلات سامانه سیدا از زبان همکاران فرهنگی در فضای مجازی

  • مدت هاست امکان حذف نقش وجود نداره، قرار شد درستش کنن که هنوز محقق نشده!
  • برنامه ریزان و برنامه نویسان این سامانه ها چه پدرکشتگی با صفرهای کدملی مردم دارند که آنهارا حذف می کنند؟ !!😜
  • چند نفر از مدیران جدید برای خودشون دسترسی مدیر درست کردند و دسترسی مدیر قبلی را غیر فعال کردند. الان در پایین کارنامه اسم دوتا مدیر(جدید و قدیم) چاپ میشه که درست نیست.
  • آخه این چه سامانه ای هست که مدیر می تونه برای خودش دسترسی درست کنه!!!
  • اصلا ما فلسفه وجودی پادا رانفهمیدیم ایا برای سر در گمی اولیاء ومدارس درست شده. وهمچنین تعداد 5 منو ثبت نام در سیدا که کارایی آنها مشخص نیست، بابا یک منو ثبت نام در سیدا فعال کنید که مثل سنوات قبل مدارس دانش آموزان را ثبت نام کنند.
  • کل کارهای پادا را که مدارس انجام میدن این دوباره کاری چیه. خوب اون گزینه های لعنتی تو سیدا هم قرار بدید دیگه. حتما مدرسه باید یکی یکی با رمز دانش آموزان وارد بشه و انجام بده.
  • دانش اموز برای نصب شاد میاد مدرسه . پادا نمنه زیادی دارید به افق های دور نگاه میکنید جلوتون نمی‌بینید.همه را دارید زیر فشار قرار میدید.
  • ...
انتهای پیام/   پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران بنابر رسالت خبری خود به انعکاس مشکلات مردم به ویژه جامعه فرهنگیان می پردازد، در عین حال آمادگی خود را برای انتشار جوابیه مسئولان اعلام می کند.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران محفوظ می باشد.