به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران ، رضا نباتی در یادداشتی که در خبرگزاری مهر منتشر شد به وضعیت قرآن در آموزش و پرورش پرداخته است.
وی در بخشی از این یادداشت آورده است:
اینکه ضعف یادگیری قرآن در مدارس را به دلیل ضعف کتابهای درسی بدانیم، قطعاً یک برداشت غلط و نیز بی توجهی به وضعیت اجراست و یا مغالطه و سرپوش گذاشتن بر تخلفات و اشتباهات از سوی عده ای…
وی نقش کتاب درسی را حداقلی دیده است و بیشتر بر معلم و دغدغه های معیشتی و سرمایه گذاری کافی روی معلم تأکید کرده است.
نباتی در ادامه منکر هرگونه آموزشی برای 370 هزار معلم دوره ابتدایی شده است و نوشته :
سال های زیادی است که برای ۳۷۰ هزار آموزگاری که در دوره ابتدایی سه زنگ در هفته تدریس قرآن دارند، آموزشی برگزار نشده است.
این که وی این همه اشراف را چگونه بر کل این آمار کسب کرده و از کجا می داند در هیچ جای کشور هیچ دوره ضمن خدمتی در زمینه قرآن برگزار نشده جای سوال دارد اما ماجرا به همین ختم نمی شود.
وی منکر وجود کتاب راهنمای تدریس قرآن شده است حال آنکه با نگاهی به سایت chap.sch.ir به راحتی مشاهده می شود که هر ساله کتاب راهنمای معلم نه تنها در زمینه قرآن بلکه در دیگر دروس آماده شده است و نسخه الکترونیکی آن در لحظه برای معلمان قابل دسترسی است.
در ادامه یادداشت آمده است:
به نام « آموزش عمومی قرآن » از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی صدها میلیارد تومان اعتبار به آموزش و پرورش تخصیص می یابد، اما حتی ریالی آن هم در جهت ارتقاء توانایی معلمان و تجهیز مدارس به امکانات اولیه هزینه نمی شود.
اگر این ادعا صحیح باشد باید مسئولین امر در وزارت آموزش و پرورش پاسخگو باشند.
در ادامه یادداشت حملات نویسنده به طرح حفظ جزء 30 -که از آن با عنوان طرح اجباری یاد کرده-، طرح های غیرکارشناسی معاونت های آموزشی و پرورشی مورد ادعای خودش، طرح چند معلمی دوره ابتدایی و… پرداخته است.
نباتی در ادامه چهار راهکار پیشنهاد کرده که عبارتند از: تربیت معلمان حرفه ای، جداسازی «آموزش عمومی قرآن» از «آموزش تخصصی»، بازبینی اسناد متعدد قرآنی و بازگشت آموزش و پرورش به «آموزش عمومی قرآن کریم» به جای تبلیغی و ترویجی و نخبه گزینی.
این که تا چه حد انتقادات مطرح شده مطابق با حقیقت است را به قضاوت مخاطبین عزیز واگذار می کنیم. این یادداشت را از اینجا می توانید بخوانید.
https://www.moallemaniran.ir/?p=117
نظرات