پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران : محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: سنجش، مسیر و جهت آموزش را تعیین میکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران به نقل از روابط عمومی وزارت آموززش و پرورش، محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در گردهمایی کارشناسان سنجش و ارزشیابی تحصیلی استان اصفهان گفت: این اصلی پذیرفته شده که سنجش، مسیر و جهت آموزش را تعیین میکند، حتی محتوا را هم تعیین میکند؛ این نوع سنجیدن برای آموزش عالی در سازمان سنجش و با آزمون کنکور و خارج از نظام آموزش و پرورش عمومی اتفاق میافتاد، هرچند سابقه تحصیلی یکی از ساحتهای دانشآموزان را به عنوان مصداق گزارش میکند و ناقص است درحالیکه در سند تحول میگوییم تربیت ۶ ساعتی درحالیکه ارزشیابی ما تک ساحتی است.
وی افزود: در مصوبات ۸۴۵، ۸۵۵ و ۸۶۳ چند اتفاق مهم افتاده است؛ اینکه آزمون سراسری دو نوبت شده نه دومرحلهای، بلکه دو نوبته شده است و به هر دلیلی اگر داوطلب آزمون را خراب کند این فرصت کمک میکند تا استرس دانشآموز پایین بیاید تا در دو نوبت و در زمان کوتاهتر از یک سال بتواند آزمون دهد.
محسن زارعی تصریح کرد: دانشآموز ۱۲ سال درس میخواند و همه را کنار میگذارد و به دنبال تست میرود و تمرکز او میشود این امر و افرادی که در آموزشگاهها تدریس میکنند و بعضاً در صداوسیما هم حضور دارند افرادی هستند که در رشته دیگری تحصیلکردهاند و در حال حاضر معلمی میکنند و موضوع نامرتبط با رشته تحصیلی خود را تدریس میکند.
دروس عمومی از آزمون سراسری حذف نشده است
رئیس مرکز سنجش وپایش کیفیت آموزشی گفت: دروس عمومی حذف نشده است؛ سهم دروس عمومی در آزمون سراسری سالهای گذشته بین ۱۷ تا ۲۳ درصد بوده و الان سهم آن به ۲۶ درصد افزایشیافته است و بهجای آنکه در یک آزمون تستی بسنجیم بهصورت تشریحی و باتوجهبه اهداف تعریف شده آن را میسنجیم و حذفی این اتفاق نیفتاده است، تضعیف هم نشده و تقویت انجامگرفته است و از ۴۰ درصد ۲۶ درصد سهم دروس عمومی است و ۱۴ درصد سهم دروس اختصاصی است که سهم دروس عمومی از دروس اختصاصی بیشتر است.
محسن زارعی ادامه داد: زیرگروهها حذف شده است چرا که داوطلبی برای کسب رشته موردنظر در زیرگروه خاص تمرکز میکرد و احیاناً اگر درس را در آزمون خراب میکرد، در زیرگروههای دیگر شانسی نداشت و باعث میشد که فرصتها را از دست دهد؛ در مواردی هم تعدادی از دانشآموزان بعضی از دروس را برای آزمون کاملاً کنار میگذاشتند.
زارعی بیان کرد: مصوبه ۹۱۵ شورایعالی آموزش و پرورش به دانشآموزان اجازه میدهد که یکبار برای هر درس و برای ترمیم نمرات دروسشان اقدام کنند و اگر از نمره درسی راضی نیستند آن را مجدداً امتحان بدهند و ترمیم کنند.
انتخاب با داوطلب است چگونه انتخاب رشته نماید
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی یادآور شد: تغییراتی که بر اساس مصوبه ۸۶۱ اتفاق افتاده است این است که برای سال ۱۴۰۲ یعنی سالی که پذیرش آن میشود ۱۴۰۲-۱۴۰۳ باید کنکور دومرتبه برگزار و انتخاب رشته آن یکمرتبه اتفاق میافتد؛ دانشآموزی که در دیماه در آزمون سراسری شرکت میکند میتواند تیرماه هم در آزمون سراسری شرکت کند و یا میتواند دیماه را ملاک انتخاب خود قرار دهد و اگر در هر دو آزمون شرکت کرد آزمونی که تراز بالاتری دارد برای او محاسبه میشود و اگر در دو گروه آزمایشی شرکت کرد باز هم انتخاب با داوطلب است چگونه انتخاب رشته نماید.
محسن زارعی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری آزمون تیرماه و کارنامههای صادر شده در خرداد، سابقه تحصیلی گزارش میشود، نه بهصورت نمره خام بلکه صورت نمره کل و این نمره کل را بهعنوان سابقه تحصیلی ارائه میدهیم و تراز بالاتر آزمون را هم محاسبه میکنیم و بدین صورت رتبه داوطلب تعیین میشود و انتخاب رشته بر اساس آن انجام میگیرد ضمن اینکه نمرات کل داوطلبان در آزمون سراسری هر مرحله تا ۲ سال برای آنها ذخیره میشود، در سال ۱۴۰۲ امتحانات نهایی را فقط برای پایه دوازدهم داریم مثل سابق که سهم آن برای پذیرش در دانشگاه از طریق آزمون سراسری ۴۰ درصد است.
انتهای پیام/
https://www.moallemaniran.ir/?p=1514
نظرات